Kšandy, šle, šráky, kšíry – kde se vzaly a jaký název je správný?

Katka Šugárková

Kde vzaly šle své jméno?

Šle, kšandy, šráky, tráky, kšíry… Sami jsme byli v BeWooden překvapení, kolik názvů pro tento doplněk existuje a jsme si jisti, že nás stále ještě nenapadly všechny. Byli jsme zvědaví, proč tomu tak je a jak jednotlivá jména vznikaly, a tak jsme trochu zapátrali. Dalo by se říct, že název šle má ze všech jmenovaných nejlepší pověst, možná pro svou neutrální zvukovou podobu, přesto většina z nich pravděpodobně nemá svůj původ v Česku a s dovolením jsme si je převzali nejen z němčiny, ale třeba i slovenštiny, odkud máme tráky, původně pás k trakaři.

Co mají společné je fakt, že všechny svým původním významem vyjadřují popruhy. Slovo Siele, ze kterého jsme si udělali šle, dokonce svého času znamenalo koňský postroj či řemen. Výraz Shande znamenající popruh jsme si zase okořenili zněním našich kšír, až vznikla kšanda. Je tady ale také teorie, že kšandy jsme si vytvořili bez pomoci německých sousedů a pro své komické znění kšír s expresivní příponou -anda podle vzoru sranda nakonec vznikla kšanda.

Speciální místo v šatníku gentlamana

Šle, nebo je-li libo lidověji - kšandy, mají v dnešním světě módy speciální místo. Prosadit se pro ně ale nebylo lehké, jelikož jim opasek neustále šlapal na paty. I přes svou složitou historii se dnes pro svou neotřelost těší velké oblibě nejen mezi pravými gentlemany, ale i blogery napříč celým světem. Kde se ale tento unikátní doplněk vůbec vzal? A kde vzaly svůj název?

Příběh šlí začíná už v 18. století, kdy muži nosívali pruhy látky jednoduše připevněny ke knoflíkům přišitým na kalhotách. V této době byl tento dnes již velmi oblíbený a stylový doplněk stále ještě považován za spodní prádlo a za žádnou cenu neměl jít vidět.

Stačilo pár desítek let a z obyčejného pruhu látky se stala kvalitní kůže, tvíd či dokonce hedvábí. A tak ve dvacátých letech 19. století vznikly v rukou britského designéra Alberta Thurstona kšandy tak, jak je známe dnes. Gentlemani této doby vlastně ani neměli moc na výběr. Móda přinesla kalhoty s vysokým pasem a tehdejší pásky už zkrátka přestávaly stačit. Kšandy se tedy staly nezbytností každého muže. Od té doby se jméno Alberta Thurstona stalo synonymem pro zaručenou kvalitu ve světě pánských doplňků a osudem pro jeho jedinečné šle bylo, aby je po následující dvě století, tedy až dodnes, nosívali králové, knížata, prezidenti i podnikatelé napříč celým světem.

High-wasted kalhotům odzvonilo

Zlom pro kšandy nastal ve dvacátém století. Trend high-wasted kalhot pomalu vyprchával, a tak se stávaly pomalu ale jistě nepotřebné. Osudným se pro ně stala první světová válka. To už muži na šle postupně zapomínali nejen kvůli vojenským uniformám, ale i díky přetrvávajícímu pohledu na tento pánský doplněk jakožto na část oděvu, která by za žádnou cenu neměla být vidět.

Tím pro kšandy začala éra do dnes nekončícího vývoje a z čistě praktické funkce se začaly pomalu ale jistě těšit i z funkce dekorativní. Do svého šatníku si je začaly dokonce přivlastňovat i ženy pro odlišení se a jako způsob protestu proti zaběhnutým společenským konvencím. Jako tehdy už velmi netradiční doplněk se tak staly atraktivní i pro módní časopisy jak v Evropě, tak v Americe a kšandy tak již od osmdesátých let nadobro ve světě módy zakotvily se statusem smyslného a unikátního detailu.

Dnes mají největší oblibu ve Spojených státech a Británii, kde na typický gentlemanský styl nedávají dopustit, v ostatních zemích se dá stále ještě potkat s názorem, že jsou kšandy velice staromódní. Čím dál více se ale objevují na blozích po celém světě, sloužící jako fashion statement, nošené čistě jen přes košili, bez saka a s motýlkem či kravatou, dodávajíc outfitu neotřelý šmrnc a eleganci.

Který název si vyberete už necháme na vás. Nicméně jsme ale více než rádi, že žádný z názvů nezůstal jen u svého původního významu a my se tak i dnes můžeme těšit z klasického stylu pravých gentlemanů.



BeWooden - Katka Šugárková
Katka Šugárková
Blogerka
Líbil se ti tento článek?
Sdílej ho s přáteli
Nenechte si ujít novinky!
Poskytnutím výše uvedených osobních údajů souhlasím s tím, že společnost BeWooden Company s.r.o. může zpracovávat mé osobní údaje pro účely zasílání informačních newsletterů obsahujících novinky a zprávy o produktech a službách společnosti BeWooden Company s.r.o. a rovněž potvrzuji, že jsem si přečetl informace týkající se zpracování osobních údajů, které jsou zpřístupněny zde a že jsem jim zcela porozuměl. Rovněž jsem si vědom toho, že svůj souhlas mohu kdykoli odvolat kliknutím na odkaz v informačním newsletteru, který je označen jako možnost "odhlásit se od odběru newsletteru.
Košík
Celkem 0 Kč vč. DPH
Přejít do košíku
biscuit
Uživatelský zážitek speciálně pro vás…

Věděli jste, že to nejlepší prostředí našeho e-shopu pro vás můžeme nachystat jen tehdy, když nám udělíte souhlas s Cookies?
Díky nim vás můžeme lépe poznat, připravit vám obsah ušitý na míru a zajistit vám tak ten nejlepší zážitek z nakupování.

cog Nastavení cookies

Upravte si cookies dle vlastních preferencí.

angle_up Technické cookies - nezbytné pro správné fungování webu

Jedná se o technické soubory, které jsou nezbytné ke správnému chování našich webových stránek a všech jejich funkcí. Používají se mimo jiné k ukládání produktů v nákupním košíku, zobrazování produktů na přání, ovládání filtrů, osobního nastavení a také souhlasu s užíváním cookies. Pro tyto cookies není zapotřebí Váš souhlas a není možné jej ani odebrat.

angle_up Analytické cookies - Google Analytics měření návštěvnosti stránek a uživatele

Tyto cookies nám umožňují měřit výkonnost našich webových stránek a našich online kampaní. S jejich pomocí zjišťujeme počet návštěv, zdroj návštěv a další parametry. Shromážděné údaje zjišťujeme v agregované podobě, která nám neumožňuje údaje dohledat ke konkrétnímu uživateli. Pokud tyto cookies deaktivujete, nebudeme moci analyzovat výkonnost našich webových stránek a optimalizovat je pro co nejsnazší užívání.

angle_up Personalizované a reklamní cookies - pro zkušenost šitou na míru

Tyto cookies nám umožňují lépe zacílit a vyhodnocovat marketingové kampaně.