Buďte SMART při výběru novoročních předsevzetí

Katka Šugárková

Mnoho novoročních předsevzetí je každoročně odkázáno na život v šuplíku, kde se na ně akorát práší. Jak to jen můžeme změnit a docílit, aby síla našeho odhodlání opět na nový rok nesklouzla do klesající funkce? Přinášíme vám jednoduchý návod, jak stanovit své sliby pomoci metody SMART, která z nich udělá dosažitelné cíle. Sbohem nenaplněná přání!

V první řadě si pojďme říct, co dělat nebudeme, abychom mohli začít s čistým štítem:

1. Nebudeme si slibovat nejasné cíle, u kterých ani nevíme, kde začít.  
2. Nebudeme mít přehnané nároky. Nejsme Ferrari, abychom dokázali zrychlit z 0 na 100 do tří sekund.
3. Nebudeme se za každou cenu snažit změnit něco, co nám ostatní říkají, že je třeba změnit.
4. Nebudeme čekat, že se naše sny začnou plnit samy nebo hůř – je někdo naplní za nás.




A teď ta dobrá zpráva. Všechny zmíněné problémy mají chytré řešení. Lépe řečeno SMART řešení. Jedná se o metodu, která se hojně užívá v projektovém řízení při stanovování cílů, které by měly být kvalitní a udržitelné. Poprvé byla metoda SMART užita v roce 1981 v časopise Management Review a od té doby prosákla do všech možných oborů. A tak ji dnes můžeme v přeneseném významu použít i na plánování našich předsevzetí.

S – Specific, tedy konkrétní

Předsevzetí by mělo být naprosto jasné. Stanovit si konkrétní cíl je jedno z hlavních tajemství, které vám pomohou jej naplnit. Vágní prohlášení, že se například chcete dostat do formy, zde příliš nepomůže. Důležité je si říct, kolik toužíte zhubnout, jak často budete sportovat a k jakému datu byste své přání chtěli naplnit. Pokud nebudete konkrétní, může se stát, že se opět nepohnete z místa, protože jednoduše nebudete vědět, kde začít.

M – Measurable, tedy měřitelný

Tento faktor zdá se být poněkud samozřejmý, ale o to více je třeba si na něj dát pozor. Ideální je založit si speciální zápisník pro zaznamenávání každičkého pokroku. Měřit se dá nejen váha, ale třeba čas, který člověk stráví na sociálních sítích, denní množství vypité vody nebo nachozené kilometry. Se stejným záměrem vzniklo už nesčetné množství mobilních aplikací, které vám s plněním cílů mohou pomoci. Když už se tedy pro své předsevzetí rozhodnete, zkuste si zjistit, jestli si náhodou nemůžete stáhnout program, který vás bude dennodenně motivovat k lepším výkonům.

A – Achievable, tedy dosažitelný

To, že má být vaše předsevzetí dosažitelné, neznamená, že si nemůžete přát velké věci. Ale snažit se hned ze začátku udělat obrovský krok vpřed, který se jen málokomu a málokdy podaří, vás může zanechat frustrované. Taková chyba může ovlivnit i další aspekty života a zanechat za sebou osobu bez jakékoliv známky motivace. Ušetřit si dostatečné množství peněz, abyste mohli za pět let do důchodu, když vám je 30 let, dosažitelné opravdu není. Ale dát si měsíčně pár stovek z výplaty bokem pro budoucnost, to by se realizovat dalo!

R – Relevant, tedy relevantní

Jedná se o cíl, na kterém vám opravdu záleží? Stanovili jste si jej z dobrých důvodů? Pokud novoroční slib stojí na nenávisti, lítosti či chvilkovém zapálení, většinou netrvá dlouho. Pokud se vám však podaří vybudovat proces, během kterého si ujasníte, co je pro vás dobré a co zlé, změníte tím vaši životní strukturu. Člověk, který má ve věcech jasno, dokáže bez větší snahy přilákat další relevantní lidi, kteří mu k naplnění jeho cílů mohou výrazně přispět. A o tom to je!

T – Timed, tedy časově ohraničený

Stejně jako u dosažitelnosti byste i zde měli být realisti. To znamená, že nemusíte věci zvládnout v co nejrychlejším čase, nejedná se o soutěž. Dali jste slib sami sobě a nikomu jinému, a tak máte to privilegium sami si určit, kolik času pro jeho naplnění potřebujete. Klidně si celý proces můžete rozdělit ještě na menší časové jednotky, které budou představovat menší cíle – menší výhry předtím, než dosáhnete toho hlavního. Pokud plánujete změnit určitý zvyk, stojí před vámi celé roky, ne jen týdny či měsíce.

 

Malý tip na závěr

Motivace se dlouhodobě udržuje jen stěží. A přitom je pro naplnění vašeho cíle nutná především trpělivost. Proto je dobré si veškeré pokroky zapisovat. I ty nejmenší! Jen tak si člověk udrží potřebné zapálení. Pořiďte si proto speciální zápisník či diář, který bude střežit vaše novoroční přání a pomůže vám jej postupně plnit. Takovým parťákem se pro vás může stát i jeden z exkluzivních notesů BeWooden, který hravě doplní i naše designové psací potřeby. S tak nápaditou výbavou se budete těšit na každý další krok kupředu, jenž si budete moct pečlivě zapsat.



BeWooden - Katka Šugárková
Katka Šugárková
Blogerka
Líbil se ti tento článek?
Sdílej ho s přáteli
Nenechte si ujít novinky!
Poskytnutím výše uvedených osobních údajů souhlasím s tím, že společnost BeWooden Company s.r.o. může zpracovávat mé osobní údaje pro účely zasílání informačních newsletterů obsahujících novinky a zprávy o produktech a službách společnosti BeWooden Company s.r.o. a rovněž potvrzuji, že jsem si přečetl informace týkající se zpracování osobních údajů, které jsou zpřístupněny zde a že jsem jim zcela porozuměl. Rovněž jsem si vědom toho, že svůj souhlas mohu kdykoli odvolat kliknutím na odkaz v informačním newsletteru, který je označen jako možnost "odhlásit se od odběru newsletteru.
Košík
Celkem 0 Kč vč. DPH
Přejít do košíku
biscuit
Uživatelský zážitek speciálně pro vás…

Věděli jste, že to nejlepší prostředí našeho e-shopu pro vás můžeme nachystat jen tehdy, když nám udělíte souhlas s Cookies?
Díky nim vás můžeme lépe poznat, připravit vám obsah ušitý na míru a zajistit vám tak ten nejlepší zážitek z nakupování.

cog Nastavení cookies

Upravte si cookies dle vlastních preferencí.

angle_up Technické cookies - nezbytné pro správné fungování webu

Jedná se o technické soubory, které jsou nezbytné ke správnému chování našich webových stránek a všech jejich funkcí. Používají se mimo jiné k ukládání produktů v nákupním košíku, zobrazování produktů na přání, ovládání filtrů, osobního nastavení a také souhlasu s užíváním cookies. Pro tyto cookies není zapotřebí Váš souhlas a není možné jej ani odebrat.

angle_up Analytické cookies - Google Analytics měření návštěvnosti stránek a uživatele

Tyto cookies nám umožňují měřit výkonnost našich webových stránek a našich online kampaní. S jejich pomocí zjišťujeme počet návštěv, zdroj návštěv a další parametry. Shromážděné údaje zjišťujeme v agregované podobě, která nám neumožňuje údaje dohledat ke konkrétnímu uživateli. Pokud tyto cookies deaktivujete, nebudeme moci analyzovat výkonnost našich webových stránek a optimalizovat je pro co nejsnazší užívání.

angle_up Personalizované a reklamní cookies - pro zkušenost šitou na míru

Tyto cookies nám umožňují lépe zacílit a vyhodnocovat marketingové kampaně.